Program osłonowy - "MÓJ WYBÓR MOJE ŻYCIE"

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

edukacja i profilaktyka- jako istotne czynniki zmniejszające poziom  zagrożenia wykluczeniem społecznym.

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie przystąpiło do realizacji Programu Osłonowego
 pn. „MÓJ WYBÓR - MOJE ŻYCIE”. EDUKACJA I PROFILAKTYKA - jako istotne czynniki zmniejszające poziom  zagrożenia wykluczeniem społecznym.

Głównym celem programu jest zwiększenie wśród dzieci i młodzieży umiejętności zaspokajania potrzeb psychoemocjonalnych w sposób akceptowany społecznie i przez to zmniejszenie poziomu zagrożenia wykluczeniem społecznym.

Cele programu osłonowego realizowane będą poprzez przeprowadzenie cyklu następujących spektakli/warsztatów o charakterze profilaktycznym w szkołach funkcjonujących na terenie powiatu przy współpracy z „Teatrem Profilaktycznym Kurtyna” z siedzibą w Krakowie:

 

  1. "Spacer po linie”

Elementy profilaktyczno-edukacyjne spektaklu:

  • przeciwdziałanie agresji i zachowaniom ryzykownym
  • zarządzanie emocjami
  • umiejętność kontroli stresu
  • rozwiązywanie sytuacji konfliktowych
  • zapobieganie zagrożeniom związanym ze środkami psychoaktywnymi
  • realizacja modelu motyw-decyzja-odpowiedzialność
  • skutki prawne zachowań aspołecznych

 

  1. "Upadły Anioł”:

Spektakl „Upadły Anioł” to propozycja Teatru Kurtyna, realizująca założenia profilaktyki uniwersalnej i selektywnej, których zestawienie wykorzystuje podstawowe strategie: informacyjne, alternatyw, zmniejszania szkód. Wśród poruszonych w spektaklu problemów, związanych
z budowaniem bazy czynników chroniących, należy wymienić:

  • przyczyny, przebieg i skutki uzależnień behawioralnych ( gry komputerowe, media)
  • skutki braku rozpoznawania emocji, kontroli i zarządzania nimi
  • problem antagonistycznego realizowania poczucia „ja” wobec norm wspólnotowych
  • problem przemocy emocjonalnej i psychicznej realizowanej za pomocą środków publikacji
    i łączności elektronicznej oraz jej skutków w procesie kształtowania postaw osobowościowych
    i integracji społecznej ludzi, którzy są jej ofiarami
  • normy etyczne i prawne, regulujące skutki zachowań ryzykownych i przestępczych
  • problem dysfunkcji i wulgaryzacji języka, używanego w budowaniu relacji personalnych
  1. „Bilet do Raju”

Wartości dydaktyczne i profilaktyczne:

  • przyczyny i skutki braku komunikacji w stosunkach dziecko- rodzina
  • zaburzenia w procesie budowania indywidualnej pozycji w grupie rówieśniczej
  • problem braku autorytetów i zafałszowania podstawowego kanonu wartości etycznych
    w procesie dojrzewania społecznego jednostki
  • problem agresji elektronicznej (agresja uprzedzeniowa, mobbing, agresja wobec pokrzywdzonych)
  • przemoc fizyczna i psychiczna w środowiskach szkolnych
  • profilaktyka używek: alkohol, nikotyna
  • profilaktyka uzależnień od środków psychoaktywnych / dopalacze/
  • zdrowotne i społeczne skutki stosowania środków psychoaktywnych
  • „ Twoje nowe jutro”

Elementy programu profilaktyczno- edukacyjnego spektaklu „Twoje nowe jutro”:

  • Kształtowanie pozytywnego stosunku do indywidualnej sfery emocjonalno – psychicznej
    i rola autoakceptacji
  • Zapobieganie przemocy i agresji (przemoc werbalna, emocjonalna, fizyczna, zachowania autodestrukcyjne)
  • Zarządzanie emocjami (znajomość emocji i sposobów ich akceptowalnego wyrażania)
  • Promocja efektywnej struktury komunikacji (asertywność, kontrola stresu i sposoby radzenia sobie w trudnych sytuacjach)
  • Nauka podejmowania słusznych decyzji i konsekwentnych wyborów
  • Znaczenie tolerancji, szacunku i życzliwości oraz niesienia pomocy innym
  • Umiejętność ochrony własnej indywidualności i radzenia sobie z presją otoczenia
  • Podstawy wiedzy o substancjach psychoaktywnych, ich szkodliwości, łamania prawa
    w związku z ich używaniem
  • Bezpieczne korzystanie z Internetu i innych technologii przekazywania informacji
  • Wiedza na temat praw osobistych i ich ochrony
  • Konsekwencje prawne podejmowanych decyzji
  • Rozwijanie umiejętności aktywnego i wspierającego słuchania
  • Rola nauczyciela jako wiodącego autorytetu

W roku bieżącym programem osłonowym objęte zostaną szkoły gimnazjalne
i ponadgimnazjalne funkcjonujące na terenie powiatu bieruńsko - lędzińskiego.

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2016-11-22
Data publikacji:2016-11-22
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:Sławomir Niemiec
Liczba odwiedzin:940